REPORT ON INCOMING, GRADUATION AND DROPOUT AT UNIVERSITY
Autores: Sandra Benite Ribeiro, Márcio Issamu Yamamoto, Antônio Alves de Oliveira, Ana Carolina Gondim Inocêncio.
Keywords: Undergraduate Teaching. School Management. Permanence.
ABSTRACT: Dropout is considered a relevant problem for Higher Education Institutions in Brazil, leading to economic expenses, social and academic impacts. This research was aimed to collect data on the dropout rates of undergraduate courses at the Universidade Federal de Goiás /Regional Jataí (UFG/REJ), from 2009 to 2016. These data were obtained through the Information Resource Center (Cercomp), the Integrated System of Academic Activities Management (SIGAA) and the undergraduate courses creation documents and analyzed with the support of the Ministry of Education (MEC) evaluation instrument of courses and institutions and the UFG Undergraduate Courses General Regulation (RGCG). Elements such as permanence difficulties, lack of pedagogical support among several others can be considered when analyzing dropout and were approached in this work. Results show a smaller number of openings in Exact area courses, and, although the significant percentage of openings offered is not fulfilled at UFG/REJ, the percentages are comparatively better
than those presented at national level. On the other hand, the average evasion of UFG/REJ aligns with national average evasion and is considered high. Thus, we conclude that UFG/REJ rates are similar to those found by the MEC, highlighting the effects generated by Unified Selection System (SiSU) and the Program to Support Restructuring and Expansion Plans of the Brazilian Federal Universities (REUNI), demonstrating higher rates of dropout in undergraduate and graduate courses.
RESUMO: A evasão é considerada um problema relevante para as Instituições de Ensino Superior no Brasil, gerando gastos econômicos, impactos sociais e acadêmicos. Portanto, objetivou-se levantar dados sobre os índices de evasão dos cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás – Regional Jataí (UFG/REJ), no período de 2009 a 2016. Esses dados foram obtidos por meio do Centro de Recursos Informacionais (Cercomp), Sistema Integrado de Gestão de Atividades Acadêmicas (SIGAA) e documentos de criações dos cursos de graduação, e analisados com o apoio do instrumento de avaliação de cursos e instituições do Ministério da Educação (MEC) e o Regulamento Geral os Curso de Graduação (RGCG) da UFG. Elementos como as dificuldades de permanência, falta de apoio pedagógico entre outros diversos podem ser considerados na evasão e foram abordados neste trabalho. Os resultados apresentam um preenchimento menor de vagas nos cursos de Exatas e, apesar da porcentagem significativa das vagas ofertadas não serem preenchidas nesta Regional, as porcentagens são comparativamente melhores que as apresentadas em nível nacional. Por outro lado, a evasão média desta Regional se alinha com a evasão média nacional e é considerada elevada. Assim, concluímos que os índices da Regional são semelhantes aos encontrados pelo MEC, destacando os efeitos gerados pelo Sistema de Seleção Unificada (SiSU) e Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), demonstrando índices mais elevados de evasão nas licenciaturas e cursos de exatas.
Palavras-chave: Ensino de Graduação. Gestão Escolar. Permanência.
Full-text available at < https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/53104/26274 >.
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