UNIVERSITY PLACEMENT TESTS: A PROPOSAL TO DECREASE EVASION AND RETENTION

Autores: Sandra Aparecida Benite-Ribeiro, Marcio Issamu Yamamoto, Ana Carolina Gondim Inocêncio

ABSTRACT: Considering dropout rate aspects in higher education and how to minimize it, this article was written to show the importance of creating leveling projects, as on-campus and distance learning modalities, the institution’s and the Ministry of Education’s (MEC) inclusion programs at the Universidade Federal de Jataí (UFJ), previous University of Goiás, Regional Jataí (UFG/REJ). These placement projects are justified, based on evasion rates, on MEC’s guidelines and on UFG’s inclusion projects. In order to conduct this analysis, we used a general online questionnaire as a tool, sent to course coordinators, with the following question: “Is there any placement policy/activity described in the course PPC? A brief account.” We noticed there are no institutionalized placement programs, and this deficiency tends to lead to a higher evasion and retention rate at UFG/REJ undergraduate courses. In this sense, we presented and explained proposals for distance learning and on-campus placement actions to provide students with greater academic success and permanence in their courses until completion.

Keywords: Federal University of Jataí. Placement programs. Dropout rates.

RESUMO: Considerando os aspectos de evasão e retenção escolar no ensino superior e como minimizála, este artigo foi escrito para mostrar a importância da criação de projetos de nivelamento, nas modalidades presencial e a distância, e dos programas de inclusão da própria instituição e do Ministério da Educação (MEC) na Universidade Federal de Jataí (UFJ), anteriormente Regional Jataí da Universidade Federal de Goiás (UFG/REJ). Esses projetos se justificam, baseados em índices de evasão, nas diretrizes do MEC e nos projetos de inclusão da UFG/UFJ. Para a condução desta análise utilizamos como ferramenta o questionário geral online enviado aos coordenadores de curso com a seguinte questão: “Há alguma política/atividade de nivelamento descrita no PPC do curso? Breve relato”. Percebemos que não existem ações de nivelamento institucionalizadas, e que esta deficiência tende a propiciar um maior índice de evasão e retenção nos cursos de graduação da UFG/REJ-UFJ. Neste sentido, apresentamos e explicamos propostas de ações de nivelamento a distância e presenciais que poderão proporcionar ao discente um maior sucesso acadêmico e a permanência em seus cursos até a conclusão. 

Palavras-chave: Universidade Federal de Jataí. Programas de nivelamento. Evasão escolar.

Full text available at/ Artigo completo disponível em < https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/53105/26276 >.





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